Dodatkowy monitor dla pracownika korzystającego z laptopa oraz refundacja dla pracownika noszącego soczewki kontaktowe to istotne zmiany. Pracownik może teraz otrzymać zwrot kosztów zakupu soczewek kontaktowych, nie tylko okularów. Ta aktualizacja przepisów stanowi jednoznaczne wyjaśnienie, ponieważ wcześniej urzędy już akceptowały wydatki pracodawców na soczewki kontaktowe dla pracowników.
Te zmiany wynikają z nowelizacji rozporządzenia dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy przy stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe przepisy wejdą w życie 17 listopada 2023 r.
Pracownik korzystający z laptopa ma prawo żądać od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny, co pozwoli mu podłączyć laptopa i zwiększyć komfort pracy. To prawo obejmuje także pracę zdalną w domu. Taka modyfikacja umożliwi pracownikowi tańsze nabycie monitora od pracodawcy po kilku latach użytkowania.
Nowa regulacja precyzuje także, że pracownik „na laptopie” może wybrać między stacjonarnym monitorem a podstawką, klawiaturą i myszą (Wariant 2). To daje pracodawcom elastyczność w dostosowywaniu stanowisk pracy. Celem tych zmian jest przede wszystkim umożliwienie pracodawcom rozbudowy stanowisk pracy, a nie narzucenie im kolejnych obciążeń finansowych.
Ważne jest, że nowe przepisy obejmują również pracowników zdalnych. Pracodawcy są zobowiązani zapewnić duże monitory stacjonarne w domach tych pracowników, które są własnością firmy. Pracownik może potem odkupić taki monitor po kilku latach pracy na nim za niewielką kwotę. Aktualnie praktyką jest, że pracownicy zdalni kupują monitory z własnych środków.
Warto zauważyć, że nowe przepisy dotyczą także soczewek kontaktowych. Pracodawca musi zapewnić je pracownikom na podstawie zaleceń lekarza, jeśli badania okulistyczne wykażą ich konieczność przy pracy z monitorem ekranowym. To ułatwienie, ponieważ wcześniej pracownicy mieli prawo do refundacji zakupu soczewek kontaktowych na podstawie przepisów dotyczących minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z monitorem ekranowym.
W zespole ZoriusPro zajmuję się obsługą nowych klientów.